![](/media/lib/56/fluidic-energy-448314c6d3a8c6ec8d7593f00bebc54b.jpg)
Baterie z cieczą jonową
5 listopada 2009, 19:02Amerykański Departament Energii przekazał 5,13 miliona dolarów firmie Fluidic Energy, która powstała dzięki pracom naukowców z Arizona State University. Firma obiecuje wyprodukowanie baterii, które będą trzykrotnie tańsze od urządzeń litowo-jonowych, a jednocześnie będą charakteryzowały się 11-krotnie większą gęstością energetyczną.
![Stabilna struktura nanorurki z boru, Tsinghua University](/media/lib/20/1199579183_638736-837d6e0f56422f356ef336e9730e7632.jpeg)
Nanorurki na skalę przemysłową
4 listopada 2009, 12:33Po dziewięciu latach pracy grupa naukowców, wśród których był zmarły laureat Nagrody Nobla w dziedzinie chemii Richard Smalley, ogłosiła dokonanie przełomu. Uczonym udało się opracować technologię, która umożliwia przetwarzanie węglowych nanorurek na skalę przemysłową.
![](/media/lib/55/discovery1-f010b06d5d5e96c600083c9b4bf0efe9.jpg)
Wybierzmy się na Kallisto
30 października 2009, 17:08Kallisto to trzeci co do wielkości księżyc w Układzie Słonecznym. Jego powierzchnia jest najciemniejsza spośród powierzchni księżyców galileuszowych, odbija tylko ok. 17% światła słonecznego. Ludzkość musiałaby żyć tam w ciągłej ciemności, a oprócz tego poradzić sobie z problemem zabójczego promieniowania.
![](/media/lib/56/autobus-a196c6bc029b8306ca8e28677bcbea8d.jpg)
Superkondensator w komunikacji miejskiej
19 października 2009, 15:50W najbliższą środę, 21 października, na American University w Waszyngtonie rozpoczną się całodniowe pokazy 11-miejscowego miniautobusu wyposażonego w ultrakondensatory. Pojazd jest dziełem amerykańskiej firmy Sinautec Automobile Technologies i chińskiego przedsiębiorstwa Shanghai Aowei Technology Development Company.
![](/media/lib/55/discovery1-f010b06d5d5e96c600083c9b4bf0efe9.jpg)
Kolonizacja Wenus w Kosmicznych Wyzwaniach
16 października 2009, 15:31Zastanawiałeś się kiedyś, czy kolonizacja innych planet jest możliwa? Powierzchnia mieszkalna na Ziemi zmniejsza się w zastraszającym tempie i prędzej czy później nadejdzie moment, w którym jedyną alternatywą stanie się podbój najbliższych ciał niebieskich.
![Wnętrze nanorurki](/media/lib/28/1211362062_222573-6281a52c160d4ca159de739148acddc4.jpeg)
Sprężyny jak baterie
22 września 2009, 11:50Najnowsze badania przeprowadzone na Massachusetts Institute of Technology wskazują, że sprężyny wykonane z węglowych nanorurek mogą przechowywać tysiąc razy więcej energii niż sprężyny stalowe. Ich zdolność magazynowania energii, w przeliczeniu na jednostkę wagi, jest równa możliwościom najnowocześniejszych baterii litowo-jonowych.
150 mil na galonie
8 września 2009, 16:54W promocyjną podróż po USA ruszył Algaeus, czyli hybrydowa Toyota Prius zasilana paliwem z alg. Twórcy pojazdu, Toyota i Sapphire twierdzą, że jest on w stanie przejechać 150 mil na jednym galonie paliwa. Oznacza to, że samochód spala 1,56 litra na 100 kilometrów.
Litowo-siarkowy napęd dla samochodów
8 czerwca 2009, 18:47Naukowcy z kanadyjskiego University of Waterloo dokonali przełomowych prac, których efektem może być powstanie baterii litowo-siarkowych wielokrotnego użycia. Gęstość energetyczna baterii Li-S wynosi około 2600 Wh/kg. czyli dziesięciokrotnie więcej niż gęstość baterii litowo-jonowych.
![](/media/lib/49/bateria-hitachi-ba114a7aaf010bb5bf68afa6c33aa4a1.jpg)
Litowo-jonowe jeszcze bardziej wydajne
20 maja 2009, 15:27Hitachi informuje o powstaniu najbardziej wydajnej baterii litowo-jonowej dla samochodów elektrycznych. Nowe urządzenie zapewnia 1,7 razy więcej mocy i jest przy tym lżejsze i mniejsze niż obecnie sprzedawane baterie.
![](/media/lib/48/bateria-6b37af0f2be186953d34bbd6c828f1f9.jpg)
Gęste "oddychające" baterie
19 maja 2009, 16:23Baterie litowo-jonowe są powszechnie wykorzystywane w wielu otaczających nas urządzeniach, trafiają też to samochodów elektrycznych. Jednak technologia ta zbliża się do granicy, poza którą nieopłacalne stanie się zwiększanie pojemności tego typu urządzeń.